نویسندگان:
محمود کریمی1 ، صفا بصیری2 ، مریم کریمی3 .2کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فاطمه الزهرا تبریز، فرهنگیان
3کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فاطمه الزهرا تبریز، فرهنگیان
چکیده فارسی: رفتارهای پرخطر سلامت روحی و جسمی انسانها را به خطر میاندازندخصوصا زمانی که انسانها در سنین حساس مدرسه نوجوانی باشند این رفتارها بیشتر زمانی اتفاق میافتند که بین گروه همسالان، انجام رفتارهای پرخطر نوعی ارزش تلقی میشود و به این افراد شخصیت میبخشد آموزش مراقبت و دوری از رفتارهای پرخطر یکی از وظایف اصلی مدرسه است و درصورتیکه درست انجام شود از بسیاری از آسیبهای اجتماعی در سطح کلان جلوگیری میکند خانواده نیز نقش اساسی دارد اما نقش گروه همسالان از همه پررنگتر است به همین دلیل باید در سنین مدرسه و درس آموزشهای رسمی، معلمان و مربیان تربیتی آموزش دانش آموزان بپردازند تا آسیبهای اجتماعی به حداقل برسد و قدرت »نه« گفتن دانش آموزان در گروه همسالان بیشتر شود در این پژوهش که به شیوه کتابخانهای و مروری انجام شده است به تاثیرپذیری دانش آموزان از آموزشهای مدارس توجه شده و در پی دستیابی به سلامت روانی دانش آموزان و کاهش رفتارهای پرخطر است