نویسندگان:
سید احمد خلیلی جولرستانی1 ، الهام محمدی نژاد2 .2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بافق، بافق، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی بررسی نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در مهارت های مقابله با استرس دانش آموزان متوسطه انجام گرفت روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بافق در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بود و از این جامعه آماری ۲۲۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و برمنبای فرمول کوکران از تعداد ۱۰۰۰ نفر انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامهسبک های مقابله با استرس و پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده شد تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از ازمون های ضریب همبستگی در SPSS ۱۸ انجام شد یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با مهارت های مقابله با استرس دانش آموزان وجود داشت P<۰/۰۱ علاوه بر این نتایج نشان داد داشت که راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی قادر به پیش بینی مهارت های مقابله با استرس دانش آموزان بودند طبقیافته های به دست آمده میتوان گفت که راهبردهای شناختی و فراشناختی متغیرهای مهمی برای مهارت های مقابله با استرسدانش آموزان هستند بنابراین باید در تحقیقات مربوط به مهارت های مقابله با استرس، توجه ویژه ای به راهبردهای شناختیو فراشناختی داشت