نویسندگان:
رسول برقی1 ، عیوض عزیزپور2 ، داود پورعلی3 ، پویا فضلی خسرقی4 .1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، فرهنگی شاغل استان آذربایجان شرقی
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی فرهنگی شاغل استان اذربایجان شرقی
3فرهنگی شاغل استان اذربایجان شرقی
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز
چکیده فارسی: یکی از نگرانی های مشترک والدین در همه ی جوامع نحوه استفاده دانش آموزان شان از اینترنت است استفاده از اینترنت حتی می تواند آثار و پیامدهای منفی بر رفتارهای جوانان و نوجانان داشته باشد اینترنت از جمله وسایل ارتباطی جدیدی است که طی دو دهه مورد امعان نظر تعداد قابل توجه ای از جوانان قرار گرفته است اینترنت و شبکه های فضای مجازی به عنوان یک ابر رسانه برای تمامی قشرها، طبقات، گروه ها، برای تمامی تحصیل کرده ها و غیر تحصیل کرده ها، برای زنان و مردان دارای برنامه و اطلاعات می باشد هر فردی و شخصی یا گروه و طبقه ای با فراخور توانایی، ضرورت و نیاز از آن بهره برداری می کند هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر اینترنت و شبکه های فضای مجازی بر هویت فردی و اجتماعی دانش آموزان مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهر هوراند از استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودند نمونه مورد مطالعه تحقیق ۱۸۰ نفر از دانش آموزان مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهر هوراند استان آذربایجان شرقی بودند که براساس فرمول کوکران انتخاب شده اند روش تحقیق روش پیمایشی است و تکنیک پرسشنامه محقق ساخته براساس ادبیات تحقیق و چهارچوب نظری نسبت به جمع آوری داده ها اقدام نموده است یافته های تحقیق نشان داد: ۱۸۰ نفر شامل ۱۲۰ پسر و ۶۰ دختر به پرسشنامه توزیع شده پاسخ داده آند نتایج تحقیق نشان داد: تاثیر اینترنت و شبکه های فضای مجازی را بر آموزش افزایش باورها، انتخاب نوع و مدل لباس و شیوه های بهتر زندگی کردن موثر دانسته اند و برعکس تاثیر اینترنت و شبکه های فضای مجازی را بر روی روابط خانوادگی اعتیاد اینترنتی، کاهش توجه به والدین، کاهش مشورت ها و گفتگوها خیلی کم موثر دانسته اند