نویسندگان:
مینا عالمی1 .1گروه مدیریت ورزش دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تبریز ، تبریز ، ایران
چکیده فارسی: ریاضت که بهعنوان سبک زندگی عرفانی و برای تهذیب نفس از جانب سالکان ریاضتپیشه در قالب دستورالعملهای خاص سلوکی تحقق مییابد، در برخی از موارد موجب آسیبهای فراوان بدنی میشود که موجب کمرغبتی نسبت به اینگونه از سبک زندگی شده است. تشخیص اینکه کدامیک از این آسیبها مجاز و کدامیک ممنوع است و این جواز و منع پیرو چه اصول و قواعدی است، امری است لازم که با روش توصیفی و تحلیلی به آن میپردازیم. با توجه به اینکه این آسیبها با قاعده لاضرر پیوندی ناگسستنی دارند، به این قاعده با توجه به اصول و قواعد و همچنین مبانی حاکم بر آن میپردازیم تا راهنمای مشتاقان اینگونه از سبک زندگی شود. بر این اساس، چون سبک زندگیِ ریاضتیِ پیشنهادی ما در مسیر عقل و شرع و عرف بوده و انسان علاوه بر همهجانبهنگری، به مرتبه معنوی خود توجه داشته و ضرر معتنابهی بر او وارد نمیشود و مصلحت اهمی نیز در انجام ریاضت وجود دارد، میتوان حکم به جواز این سبک از زندگی نمود.
Legal Examination of the Ascetic lifestyle in the Light of the No Injury Rule
English Abstract: As a mystical lifestyle and a discipline for the purification of the soul suggested by its masters, asceticism may sometimes induce some injuries to the body causing less inclination towards such a lifestyle. Telling apart what injuries are lawful and what unlawful and that the lawfulness or unlawfulness follow what principles and rules are the subject matters the author has dealt with descriptively and analytically. Viewing the fact that those injuries have strong ties to The No Injury Rule, we have examined it in the light of other principles and rules superior to it. It is noteworthy, however, that there are considerable benefits in the ascetic lifestyle. Accordingly, since our proposed ascetic lifestyle is so in line with reason, custom, and the Law that it does not inflict serious injury, we have come out with the conclusion that such a lifestyle can be lawful.