چکیده فارسی: خانواده به عنوان کوچک ترین نهاد اجتماعی و در مهندسی فرهنگی اهمیت ویژه ای دارد با برنامه های فرهنگی و دینی خانواده گرایانه و بهره گیری از مساجد می توان ضمن اشاعه آموزه های اسلامی، جامعه ای با تربیت بدنی و سبک زندگی اسلامی ایجاد نمود این نوشتار نقش امام جماعت و متولیان فرهنگی مساجد در جذب خانواده ها اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان، کهنسالان و بانوان را بیان می نماید این پژوهش با رویکردی سیستمی و روش کتابخانه ای و با مطالعه منابع فارسی، لاتین و عربی شیعی و سنی با فیش براری، تلخیص و دسته بندی مطالب تنظیم گردید مطالب در سه بخش کلی: نقش امام جماعت، نقش متولیان فرهنگی و نقش تلفیقی امام جماعت و متولیان فرهنگی در جذب خانواده ها و با توجه به گروه های سنی اعضای خانواده ساختاردهی شد و راهکارهای عملیاتی ارائه گردید نتایج نشان داد که امام مساجد و متولیان فرهنگی مساجد باید با برنامه های چند بعدی برای همه گروه های سنی اعضای خانواده و با تدوین یک برنامه جامع راهبردی به مهندسی و مدیریت فرهنگی بپردازند براساس نتایج، اگر امام جماعت مساجد و متولیان فهرنگی با نگرش سیستمی اقتضایی و با در نظر گرفتن نیازهای چندوجهی خانواده ها شامل نیازهای عبادی، تربیتی ، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی، برنامه های فرهنگی را در مساجد اجرا کنندد خانواده ها به حضور در مساجد بیشتر جذب خواهند شد