نویسندگان:
آیت اله فتحی1 ، محمد رضائی2 ، حسن محمدقاسمی3 ، آرزو بلبلیان قالیباف4 ، نجمه ابراهیمی5 .2دبیر مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان دهاقان
3دبیر مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان شهرضا
4کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
5آموزگار ابتدایی مدارس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۵ اصفهان
چکیده فارسی: ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان ضروری است، هنگام آموزش دانش مفهومی به دانش آموزان، که شامل تعاریف و مدل های نظری زیادی است، به سختی می توان به اهداف آموزشی دست یافت از این رو هدف انجام این مطالعه بررسی جایگاه دروس تخصصی در کسب دانش و مهارت می باشد و بر همین اساس در بررسی ادبیات پژوهش در میابیم که؛ بسیاری از دانش آموزان از یادگیری این دانش نظری امتناع می ورزند در واقع، این نوع دانش، راه اندازی فعالیت های یادگیری فنی را دشوار می کند و اغلب کاربرد عملی فوری ندارد معلمان باید دانش آموزان را به فکر کردن در مورد رابطه خود با دروسشان سوق دهند برنامه های درسی از نظر دانشی که باید کسب شوند باید مورد بررسی قرار بگیرند، اما در مورد شایستگی ها و نگرش های کسب شده، در مورد ماهیت و تکنیک های یادگیری، و در مورد ارزش استفاده از دانش کسب شده کمتر تحقیقی یافت می شود دانش تخصصی شامل مجموعه ای از دانش واقعی، نظری و عملی و همچنین شایستگی ها و مهارت ها در یک رشته یا حرفه خاص است دانش آموزان از دانش تخصصی خود برای درک اهمیت موضوع خود و ارتباط و محدودیت های آن استفاده می کنند روش انجام پژوهش، از نوع تحقیقات کتابخانه ای مروری می باشد و به به بررسی مطالعات انجام شده در این خصوص می پردازیم