چکیده فارسی: قرن بیست و یکم با تغییرات سریع در ساختار محیطی، قرن استرس، اضطراب، فشار و فعالیت های بی وقفه و بی پایان نام گرفته و به همین خاطر، بیماری های روحی ناشی از این فشارها در بین مردم افزایش یافته است اضطراب تحصیلی نوعی فشار روانی است که در حین تحصیل دانش آموزان رخ داده و مهم ترین نوع اضطراب در سنین نوجوانی نیز محسوب می شود این اضطراب سلامت روان دانش آموزان را تهدید کرده و بر کارآمدی و شکوفایی استعدادها، شکل گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان اثر سوء برجای می گذارد در این جستار با روش تحلیل داده های کتل به بررسی ارتباط اضطراب تحصیلی و یادگیری درس عربی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دبیرستان های فدک و پروین اعتصامی منطقه بیستون در استان کرمانشاه می پردازیم یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که اضطراب با روش تدریس ۰/۳۸=r ؛۰/۰۰۱>P ، شغل والدین ۰/۵۵= r؛۰/۰۰۱>p و ضریب هوشی ۰/۱۸=r ؛۰۴/>p رابطه مثبت معناداری دارد، ولی با روش ارزشیابی ۰/۱۷ =r؛۰/۰۵>P ، طبقه اجتماعی اقتصادی ۰/۱۴ =r ؛۰/۰۵>P ، کتاب های کمک آموزشی ۰/۱۸= r؛۰۵/>p و عزت نفس ۰/۶۶ = r؛۰/۰۰۱>P رابطه معنا داری دارد نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ۶۰ درصد از کل واریانس اضطراب به وسیله یادگیری تبیین می شود