نویسندگان:
سید ابراهیم میرشاه جعفری1 ، فرحناز مشایخ2 ، خدیجه شفیعی3 ، محمدنبی شفیعی4 .2دکترای مدیریت آموزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون
3دانشجوی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون
4دبیر آموزش و پرورش
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف رابطه رهبری معنوی و سرمایه فکری با اخلاق حرفه ای مدیران مدارس منطقه نورآباد ممسنی انجام گرفت این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و روش بررسی آن توصیفی و از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس شهرستان نورآباد ممسنی می باشد بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه آماری برابر با ۱۵۰ نفر انتخاب شده است ابزار اندازه گیری پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران ۲۰۰۵ پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس ۱۹۹۸ و پرسشنامه اخلاق حرفه ای قاسم زاده و همکاران ۱۳۹۳ بود برای تحلیل فرضیه از روش ضریب هبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد نتایج آن نشان داد بین رهبری معنوی با اخلاق حرفه ای مدیران مدارس منطقه نورآباد ممسنی رابطه وجود دارد p<۰/۰۵ بین سرمایه فکری با اخلاق حرفه ای مدیران مدارس رابطه وجود دارد p<۰/۰۵ ضریب رگرسیون رهبری معنوی β=۰/۲۳ و سرمایه فکری β=۰/۷۰۵ بر روی اخلاق حرفه ای با توجه به مقدار آزمون t معنا دار بود