نویسندگان:
دل آرا نعمتی پیر علی1 ، مجید کاظمی2 ، آمنه تقی زاده3 .2کارشناسی مهندسی علوم کشاورزی دانشگاه پیام نور واحد حاجی آباد، هرمزگان
3کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش تاریه و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور واحد فسا، فارس
چکیده فارسی: یکی از عوامل مهم در موفقیت و پیشرفت دانش آموزان در محیط آموزشی، نقش معلمان بسیار مهمی دارد معلمان با تاثیرگذاری بر روی رفتارها و انگیزه های دانش آموزان، می توانند به ارتقای یادگیری و رشد آنان کمک کنند یکی از مفاهیمی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، مثبت اندیشی معلم است مثبت اندیشی معلم به معنای داشتن نگرش و باورهای مثبت درباره قابلیت ها و پتانسیل های دانش آموزان است هدف از این مقاله بررسی ارتباط بین مثبت اندیشی معلم و پشتیبانی رفتاری در رشد و پیشرفت دانش آموزان است در این مطالعه، به بررسی تاثیر مثبت اندیشی معلم بر رفتارها، انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته می شود بر این اساس، ابتدا به تعریف و شرح مفهوم مثبت اندیشی معلم پرداخته می شود و سپس با استفاده از مطالعات و پژوهش های مختلف، ارتباط بین مثبت اندیشی معلم و پشتیبانی رفتاری در رشد و پیشرفت دانش آموزان مورد بررسی قرار می گیرد نتایج مطالعات نشان می دهند که معلمانی که دارای مثبت اندیشی هستند، بهترین شرایط را برای رشد و پیشرفت دانش آموزان فراهم می کنند آن ها از قابلیت ها و توانمندی های دانش آموزان حمایت کرده و ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در آنان را تقویت می کنند همچنین، مثبت اندیشی معلم می تواند تاثیر مستقیم بر رفتارهای دانش آموزان داشته باشد و باعث افزایش مشارکت و عملکرد آنان در فعالیت های آموزشی شود در نتیجه، فهم بهتر از ارتباط بین مثبت اندیشی معلم و پشتیبانی رفتاری در رشد و پیشرفت دانش آموزان می تواند به طراحی برنامه های آموزشی مناسب و تقویت کیفیت آموزش و پرورش کمک کند