نویسندگان:
اکرم بالاخصال1 ، نازخانم فطری2 ، ثریا شمسینی غیاثوند3 ، مرجان ماله میر4 ، فاطمه رجبی5 .2کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور قزوین
3کاردانی مدیریت خانواده دانشگاه علمی کاربردی پارسه
4کارشناسی حسابداری پیام نور قزوین
5کارشناس حسابداری دانشگاه رجا
چکیده فارسی: دوران دبستان به عنوان پایه ای ترین دوره تحصیلی، نقشی اساسی در شکل گیری شخصیت و آینده دانش آموزان ایفا می کند ارتقای سطح یادگیری در این دوره، زمینه ساز موفقیت های تحصیلی و تربیتی در مقاطع بالاتر خواهد بود به کارگیری استراتژی های نوین آموزشی می تواند در ارتقای کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان نقش بسزایی داشته باشد با وجود تلاش های صورت گرفته در نظام آموزشی، شاهد چالش هایی در زمینه کیفیت یادگیری در دبستان هستیم به کارگیری روش های سنتی تدریس، عدم تناسب محتوا با نیازها و علایق دانش آموزان، و عدم به کارگیری روش های فعال یادگیری از جمله این چالش ها هستند ارتقای یادگیری در دبستان فواید متعددی برای دانش آموزان، معلمان و نظام آموزشی به دنبال خواهد داشت این امر منجر به افزایش سطح دانش و مهارت های دانش آموزان، تقویت خلاقیت و تفکر انتقادی، افزایش انگیزه و میل به یادگیری، و ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی خواهد شد در این مقاله، به بررسی اهمیت ارتقای یادگیری در دبستان و معرفی استراتژی های نوین آموزشی پرداخته می شود استراتژی هایی مانند یادگیری فعال، یادگیری مشارکتی، استفاده از فناوری های نوین، و به کارگیری روش های خلاقانه و جذاب در تدریس، از جمله این استراتژی ها هستند به کارگیری این استراتژی ها می تواند در ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان، و پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی در آن ها نقش بسزایی داشته باشد