نویسندگان:
فیض الله اکبری دستک1 ، گردآفرین کریمی2 .2لیسانس مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی واحد یاسوج
چکیده فارسی: دستیابی به الگوی مناسب مدیریت فرهنگی یکی از چالش های جوامع بشری امروز است و هر جامعه ای بنا به اولویت ها و ضرورت های پیش روی خود در تلاش برای به روزرسانی الگوهای توسعه است مدیریت فرهنگی علاوه بر ایجاد یک الگو و چارچوب مناسب در جهت حل مسائل به فرهنگ سازی در سازمان نیز منجر می شود این فرهنگ سازی سازمانی نشات گرفته از مدیریت فرهنگی مناسب بر متغیرهای زیادی در جامعه و سازمان ها تاثیر می گذارد سازمان شهرداری یکی از سازمانهای مهم و موثر در دنیای امروزی است که وظیفه ی مدیریت شهر را برعهده دارد از این روکارکنان این سازمان از نقش و جایگاه ویژه ای در بین سایر سازمان ها برخوردار هستند بنابراین سه متغیر مدیریت فرهنگی، اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی در این سازمان آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است این مقاله به دنبال بررسی تاثیر مدیریت فرهنگی بر ایجاد اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی در میان مدیران و کارمندان شهرداری یاسوج می باشد جامعه ی آماری شامل مدیران و کارکنان شهرداری یاسوج می باشد که با استفاده از فرمول کوکران برای بررسی برای تعیین حجم نمونه ۲۴۹نفر به عنوان نمونه ی آماری در نظر گرفته شدند در این مقاله یک فرضیه ی اصلی و چهار فرضیه ی فرعی مطرح شد که نتایج حاصل از تحلیل به تایید آنها اشاره دارد فرضیه ی اصلی مطرح کننده ی این است که بین مدیریت فرهنگی با اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی مدیران و کارکنان شهرداری یاسوج رابطه معناداری وجود دارد در جدول تحلیل واریانس که معنی داری کل مدل را ارزیابی می کند مقدار معناداری کمتر از ۰ ۰۵ می باشد، پس در سطح خطای ۰ ۰۵ مدل معنادار می باشد این بدان معناست که بین مدیریت فرهنگی با اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی مدیران و کارکنان شهرداری یاسوج رابطه معناداری وجود دارد و اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی مدیران و کارکنان شهرداری یاسوج پیش بینی کننده مدیریت فرهنگی است