چکیده فارسی: یکی از پرکاربردترین تعاریف در تحقیقات سازمانی، رضایت شغلی را اینگونه تعریف می کند: «یک حالت احساسی لذت بخش یا مثبت ناشی از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی اما در تعریف عامیانه تر، آن را به سادگی اینطور تعریف کرده اند که یک فرد چقدر از شغل خود رضایت دارد آیا کار خود را دوست دارد به طور کلی میزان رضایت شغلی، در هر دو سطح جهانی و یا در سطح جانبی ارزیابی می شود در این راستا چند جنبه مشترک بسیار مهم فهرست شده که عبارتند از : قدردانی، ارتباطات، همکاران، مزایای جانبی، شرایط شغلی، ماهیت کار، سازمان، رشد شخصی، خط مشی ها و رویه ها، فرصت های ارتقاء، شناسایی، امنیت و نظارت، همانطور که مشخص است این موارد بسیار زیاد بوده که بر این اساس پرسش نامه ها یا مدل هایی در سرتاسر جهان جهت تعیین آن در سازمان ها ارایه شده است که در این مقاله نیز با توجه به ضرورت براین اساس مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آن در قالب نمودار ارایه شده است