نویسندگان:
دل آرا نعمتی پیرعلی1 ، روح اله صمدی2 ، حسین حمزیی توفیق3 ، محبوبه گرمرودی ثابت4 ، فاطمه حلت آبادی5 .2دانش آموخته دکتری الهیات و معارف اسلامی، دبیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ اراک، اراک، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، کارشناس مسئول نقل و انتقالات و مرخصی ها و ماموریت های اداره کل آموزش و پرورشاستان مرکزی، اراک، ایران
4دانش آموخته کارشناسی ارشد الهیات گرایش فلسفه و کلام اسلامی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان سرخس، سرخس، ایران
5دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، آموزگار ناحیه ۲ اراک، اراک، ایران
چکیده فارسی: فطرت به معنی آفرینش و خلقت بوده، فطرت انسان؛ یعنی سرشت خاص و آفرینش ویژه انسان و منظور از امور فطری یعنی اموری که از ذات و حقیقت انسانی بر می خیزد و از درون جان نشات گرفته و از برون مایه نگیرد و چیزی کسبی نباشد هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش باورهای دینی و نظریه فطرت در دیدگاه اسلام می باشد لذا ابتدا بحث فطرت معنا و مفهوم فطرت، عوامل و موانع شکوفایی فطرت بطور کامل بیان و سپس به معنی و مفهوم باورها در اصطلاح پرداخته شده که آیا باورهای فطری در انسان موجود است یا نه؟ در صورت موجود بودن نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی را در این زمینه بیان شده است فلاسفه و متکلمین اسلامی در زمینه باورهای فطری سه اصل کلی از عقاید را بیان نموده اند که ترتیب منطقی آن به این صورت است که نخست بحث خداشناسی و توحید و به دنبال آن معادشناسی و سپس پیامبر شناسی مطرح کرده اند روش تحقیق این مقاله توصیفی تحلیلی با فن کتابخانه ای می باشد