نویسندگان:
حسین یاراحمدی1 ، رضا عبدلی2 ، داود تقوی3 ، طاهر خوشدل4 ، منوچهر علی زاده5 .2فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان هوراند
3فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان هوراند
4فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان هوراند
5فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان هوراند
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود بر پرخاشگری دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان هوراند بود طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان هوراند در سال تحصیلی ۱۴۰۱/۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند N=۲۳۵۱ نمونه پژوهش شامل ۲۰نفر از دانش آموزان پرخاشگر بودند که از طریق پرسشنامه آرنولد اچ باس پری AQبدست آمد پس از انجام پیش آزمون ، برنامه ابراز وجود طی ده هفته هر هفته یک جلسه به مدت ۱/۳۰ساعت اجرا شد موضوعات آموزش عبارت بود از: مهارتهای کلامی، مهارتهای غیرکلامی، نحوه گوش دادن فعال، تعارفات اجتماعی، شناسایی حقوق خودو آموزش رفتارهای قاطعانه، شناسایی نقاط آسیب پذیر خود، انتقاد پذیری ، انتقاد کردن، بیان و کنترل خشم، ابراز احساسات مثبت، برخورد با تحقیرهای کلامی و شناسایی عوامل زمینه ساز باورهای غیرمنطقی پس از پایان دوره آموزش از دانش آموزان پس آزمون گرفته شد و داده های بدست آمده از آزمون tمستقل و t وابسته گروه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد آموزش ابراز وجود موجب کاهش پرخاشگری در دانش آموزان می شود