نویسندگان:
منور مجد زاده1 ، مرضیه عباسی2 ، افسانه دهقان3 ، ملیحه مهدیخانی4 .2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد شاهرود، ایران
3کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران
4دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رویکرد گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان مدار بر تنظیم هیجان در نوجوانان بود روش پژوهش آزمایشی و طرح تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل ۳۱۷ نوجوان دختر ۱۳ تا ۱۵ ساله در مدارس ناحیه یک شهر ساری بودند برای انتخاب نمونه آماری ابتدا به صورت خوشه ای چندمرحله ای تعداد ۳۰ نفر از نوجوانان دختر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل هر گروه شامل ۱۵ نفر جایگزین شدند گروه آزمایش در معرض ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای تحت آموزش گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان مدار قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند ابزار مورد استفاده پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski, & Kraaij, ۲۰۰۶ بود که در مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط هر دو گروه تکمیل شد پس از جمع آوری داده ها، تجزیه تحلیل داده های خام توسط نرم افزار SPSS۲۲ انجام شد نتایج نشان داد که رویکرد شناختی رفتاری هیجانمدار باعث تنظیم هیجان در نوجوانان میگردد