چکیده فارسی: درباره آنچه برای مردم احساس شادکامی و سعادتمندی میآورد رویکردهای مختلفی وجود دارد. این موضوع از دیرباز موردتوجه اندیشمندان، فلاسفه و روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی لذتبری سعادتنگر بر اساس متون اسلامی (قرآن و حدیث) انجام شد. در این پژوهش، بهمنظور تحلیل مؤلفههای مفهومی لذتبری و سعادتنگری از جملات توصیفی- تبیینی متون اسلامی (قرآن و حدیث) از روش تحلیل محتوا و بهمنظور تبیین ساختار مفهومی لذتبری سعادتنگر از روش معناشناسی زبانی استفاده شد. بدین منظور، بهواسطه واژگان و مفاهیم جمعآوری شده در حوزه معنایی لذتبری و سعادتنگری، جملات توصیفی- تبیینی مرتبط با موضوع در متون اسلامی جستجو و انتخاب شدند. برای تعیین مؤلفههای مفهومی نیز عملیات مقولهبندی و مفهومسازی بر مضمونهای اصلی متون انتخابشده انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد ساختار مفهومی لذتبری سعادتنگر بر اساس متون اسلامی بر چهار مؤلفه اصلی شامل تجربه لذت (در قلمرو لذتهای مادی، روانشناختی و معنوی)، هشیاری در لذتبری، جهتگیری سعادتنگر در لذتبری و فرآیندهای دستیابی به سعادت مبتنی است.
The Constituents of Eudaemonistic Pleasure according to the Islamic Sources (Editing a Conceptual Model)
English Abstract: There are different approaches to what might bring people happiness and joy. This issue has since long been drawing the attention of scholars, philosophers, and Psychologists. This research has been carried out in order to edit a conceptual model of eudaemonistic pleasure according to the Islamic sources (the Qur’an and hadith). In order to analyze the constituents of concepts of pleasure and eudaemonism within the descriptive-explanative statements of the Islamic texts, we made use of the content analysis method; and for the explanation of the conceptual structure of eudaemonistic pleasure, we made use of semantic method. For that matter, we have first gone to seek for and collect the terms and descriptive-explanative statements related to the topic within the Islamic texts. Classification and conceptualization of the main contents of the selected texts have been done in order to determine the constituents of concept. The research findings suggest that according to the Islamic texts the conceptual structure of eudaemonist pleasure rests on four main constituents: the experience of pleasure (in the fields of carnal psychological and spiritual pleasure), awareness when taking pleasure, eudaemonistic orientation in pleasure-taking, and the process of achieving happiness.