نویسندگان:
محبوبه کبیر1 ، بختی قاضی2 ، حسین عباسیان3 .2دبیر ریاضی،وزارت آموزش و پرورش گنبد کاووس،گنبد کاووس، ایران
3دانشکده ریاضی و آمار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول، ایران
چکیده فارسی: در این مقاله به اولویت بندی عوامل مختلف در یادگیری الکترونیکی می پردازیم که برای این کار از روشAHP استفاده می کنیم نتایج حاصل بیانگر اعتبار لازم پرسشنامه در این تحقیق میباشد زیرا که در بین افراد شرکتکننده، میزان ضریب آلفا کرونباخ برای کل پرسشنامه ۰/۷۹۲ میباشد در روش مذکور از ماتریس های مقایسات دودویی استفاده کرده ایم که چون نرخ ناسازگاری کمتر از ۰/۱ برای این ماتریس ها به دست آمده است، این ماتریس ها سازگار هستند و در نتیجه قضاوت های صورت گرفته منطقی بوده اند طبق داده های به دست آمده از جمع آوری پرسشنامه ها به صورت میدانی، تمام عوامل موجود رتبه بندی شده اند و اهمیت آنها در یادگیری الکترونیکی به دست آمده است و همچنین با توجه به این رتبه ها، میزان اهمیت فرصت ها و تهدیدها مورد بررسی قرار گرفته است طبق اولویت بندی به دست آمده، وجود امکانات مورد نیاز دانش آموزان در مدارس رتبه ۱ الزامی است و امکان چندین بار مرور رتبه ۲ در یادگیری الکترونیکی برای دانش آموزان مفید است البته باید قطع و وصل شدن صدا و تصویر رتبه ۳ را کاهش داد چون این عامل باعث کاهش اثر بخشی آموزش می گردد بدترین رتبه را افزایش تعامل فراگیران با یکدیگر رتبه ۲۲ آورده است و مشکل معلم محوری بودن کلاس درس رتبه ۲۱ در یادگیری الکترونیکی برطرف نمی شود و برای معلمان تولید محتوا تا حدودی مشکل تر می شود رتبه ۲۰