نویسندگان:
روحاله سالار1 ، هاجر گودرزی معظمی2 ، صغرا سرداری فر3 ، پریوش رحیمی4 ، فرخنده رومیانی5 .2کارشناسی ارشد الهیات مدرس مدارس بروجرد ،
3کارشناسی ارشد حقوق خصوصی مدرس مدارس الیگودرز
4لیسانس آموزش ابتدایی مدرس مدارس کوهدشت
5کارشناسی مهندس کامپیوتر مدرس مدارس تهران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی ادراک شایستگی و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر موفق و ناموفق دوره متوسطه اول مدارس شهرستان کوهدشت انجام شد روش این پژوهش علی مقایسه ای است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ به تعداد ۲۱۴۹ میباشد حجم نمونه شامل ۲۰۰ نفر ۱۰۰ دانش آموز موفق یعنی دانش آموزانی که معدل کل پایه هفتم آن ها بالای ۱۷ و ۱۰۰ دانش آموز ناموفق یعنی دانش آموزانی که معدل کل هفتم آن ها زیر ۱۴ یا تکرار پایه داشته باشند که به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های خود ادراکی نوجوانان هارتر ۲۰۱۲ و اضطراب امتحان ساراسون مورد بررسی قرار گرفتند البته قابل ذکر است که به دلیل ناقص پر کردن پرسشنامه ها در انتها تحلیل داده ها با ۱۷۶ نفر ۸۹ دانش آموز موفق و ۸۷ دانش آموز ناموفق انجام شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل واریانس و با کمک نرم افزار آماری SPSS ver۲۰ انجام شد نتایج نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان موفق و ناموفق تحصیلی در نمره کل دو بعد شایستگی تحصیلی و اجتماعی P > ۰/۰۰۱ و نمره کل اضطراب امتحان P > ۰/۰۰۱ تفاوت وجود دارد و مقایسه میانگین ها حاکی از بالاتر بودن ابعاد شایستگی و اضطراب امتحان در گروه دانش آموزان موفق نسبت به ناموفق بود