نویسندگان:
احمد نوری1 ، سنا علیزاده2 ، امیرحسین رسولی شربیانی3 .2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران
3کارشناس روانشناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران
چکیده فارسی: اهمال کاری یکی از مهمترین مسائل بشری است که امروزه با سریعتر شدن جریان زندگی بشری با بهره وری افراد رابطه مستقیم دارد به طوری که افرادی که اهمالکاری زیادی از خود نشان میدهند به عنوان افرادی با رویه رفتاری نامناسب از آنها یاد میشود با گسترش اینترنت در سراسر جهان و دسترسی به محتوا و اطلاعات آزاد برای همگان این امکان بدست آمده که نوجوانان از هرکجای دنیا در لحظه با یکدیگر در دنیای بازیهای اینترنتی و رایانه ای به چالش کشیده شوند و یا یکدیگر را به چالش دعوت کنند این پژوهش به جهت آنکه سنین نوجوانی از سنین حساسی است که شخصیت آدمی را شکل میدهد برای بررسی رابطه میان اهمال کاری تحصیلی و اعتیاد به بازیهای رایانه ای انجام گرفته است تعداد نمونه این پژوهش ۶۰ نفر از نوجوانان ۱۱ الی۲۱ ساله شامل ۳۰ نفر دختر و ۳۰ نفر پسر میباشد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند در این پژوهش از آزمون اهمال کاری تاکمن و پرسشنامه ۱۹ سوالی بررسی اعتیاد به بازیهای رایانه ای استفاده شد یافته های این پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار میان اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به بازیهای اینترنتی داشت P=۰ ۰۰۰ , r=۰ ۵۶۷ , P value<۰ ۰۱ نتایج بدست آمده نشان داد که مدارس باید برنامه های مناسبتری به جهت ایجاد انگیزه برای دانش آموزان فراهم کنند و پیشنهاد شد که خانواده ها با ایجاد محیط امن و شاداب اما به صورت کنترل شده به پویایی و کسب دانش از بستر اینترنت به فرزندان نوجوان خود کمک کرده و منجر به رشد و شکوفایی آنان با استفاده سالم از ابزار شوند