نویسندگان:
علی محمدرضایی1 ، فرحناز شهبازی2 ، آمنه صحرایی3 ، سهیلا همتی4 ، صفیه یاسمی5 .2کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ایران
3کارشناس علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مهران ایران
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ایران
5کارشناسی روانشناسی، دانشگاه پیام نور ایوان، ایوان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهایشناختی و فراشناختی یادگیر ی بر شایستگیاجتماعی هیجانی، تاب آوری تحصیلی و سماجت –دریادگیری دانش آموزان محروم از آموزش مجازیانجام شد روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرحپیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزاندختر مقطع ابتدایی شهر ایوان درنیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند از بین آنها ۳۰ نفر بهروش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهشانتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر، گمارده شدند افرادگروه آزمایش بسته آموزشی آموزش راهبردهایشناختی و فراشناختی یادگیری را در ۸ جلسه ۹۰دقیقه ای هر هفته ۲ جلسه ، به صورت گروهی دریافت کردند؛ افراد گروه کنترل به مدت ۲ماه درلیست انتظار قرار گرفت به منظور جمع آوری داده هااز پرسشنامه های شایستگی اجتماعی هیجانی زو و جسی ۲۰۱۲ ،پرسشنامه تاب آوری تحصیلیساموئلز ۲۰۰۴ ،پرسشنامه سماجت تحصیلیمارتین و مارش ۲۰۱۴ استفاده شد جهت تحلیلدادهها از آزمون تحلیل کوواریانس، استفاده شد یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشانداد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگیننمرات پس آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای شایستگی اجتماعی هیجانی، تاب آوری تحصیلی و سماجت دریادگیری، تفاوت معناداری وجود داشت p<۰/۰۰۱ در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت کهاستفاده از آموزش راهبردها ی شناختی وفراشناختی یادگیری می تواند به عنوان مداخل هایموثر در جهت افزایش شایستگی اجتماعی هیجانی، تاب آوری تحصیلی و کاهش سماجتدریادگیری دانش آموزان، مورد توجه مشاوران قرار گیرد