چکیده فارسی: پس از دوران کرونا در جهان دچار تغییرات زیادی شد و بشر متوجه شد؛ نه حضور فیزیکی در محیط دانشگاه و آموزشگاه و نه آموزش مجازی و خیره شدن به صفحه دو بعدی رایانه نمی تواند تمام انتظارات آموزش را در سطح عالی برآورده کند اساس فضای متاورس با VR Virtual Reality واقعیت مجازی و Augmented Reality AR واقعیت افزوده؛ ایجاد شده است واقعیت مجازی شامل انتقال تصاویر و مدل های واقعی به دنیای سه بعدی و مجازی است؛ همچنین واقعیت افزوده شامل افزودن جزئیات و موارد اضافه تر به واقعیت مجازی است نکتهبسیار مهم در آموزش ترکیبی با متاورس این است که این تکنولوژی غول آسا باید در سطح ابزار بماند و تمام ابعاد زندگی را در خودش نبلعد اینپژوهش به روش کیفی نظریه ای و به دلیل تازگی موضوع در کشور و پیشینه بسیار محدود؛ به صورت کتابخانه ای انجام شده است اطلاعات بهدست آمده طی این پژوهش به روش کیفی تحلیل محتوایی تحلیل می شود