نویسندگان:
الهه سلیمانیه نائینی1 ، مژگان مسعودی زاد2 .2کارشناس ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین ابعاد ارتباطی خانواده با شایستگی ادراک شده دانش آموزان پایه ششم شهر یزد میباشد بدین منظور، نمونه ای مشتمل بر ۳۵۱ نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم شهر یزد به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ایانتخاب شدند به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه ابعاد ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک و مقیاس ادراک شایستگی هارتر استفادهشد روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود یافت ه های پژوهش حاضر نشان دادند که ابعاد ارتباط ی خانواده پیش بینی کننده مناسبیبرای شایستگی ادراک شده محسوب می شوند بدین معنا که رابطه بعد گفت و شنود با شایستگی ادراک شده مثبت و معنادار و رابطه بعد همن واییبا شایستگی ادرا کی منفی می باشد یافته های پژوهش نشان می دهند که با افزایش گفت و شنود در خانواده، فرد شایستگی بیشتری برای خودمتصور می شود بر این اساس هر چه خانواده ها فضای آزاد وراحت تری برای شرکت اعضای خانواده در موضوعات مختلف ایجاد کنند، میزان ارزشگذاری و قضاوت فرد در مورد خودش افزایش می یابد و فرد برای انجام دادن موفقیت آمیز تکالیف محوله احساس توانمندی می کند