نویسندگان:
محمد نجفی1 ، شهرام مهرآور گیگلو2 ، فرامرز ترغازه3 ، بهمن پورمعصوم4 .2دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3کارشناس علوم تربیتی دانشگاه تربیتی
4کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده فارسی: امروزه زندگی در محیط ناپایدار و پررقابت، سازمان ها و مدیران را برآن داشته است که بیش از پیش به حرفه ای تر کردن و توانمندتر کردنکارکنان در شغلشان توجه کنند هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های شغلی و توانمندسازی روانشناختی با تعهد سازمانی کارکنانآموزش و پرورش بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش اردبیل بود که به روش نمونه گیری خوشه ای نمونه مورد نظرانتخاب و بررسی شد که در مجموع تعداد ۲۰۲ پرسشنامه مورد قبول واقع شد جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های ویژگی های شغلیهاکمن و الدهام، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و تعهد سازمانی آلن و مایر صورت گرفت به منظور تحلیل داده ها نیز از ضریب همبستگیپیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد یافته ها نشان داد که بین مولفه های ویژگی های شغلی و توانمندسازی روانشناختی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین مولفه های ویژگی های شغلی حدود ۰/۴۸ و مولفه های توانمندسازی روانشناختی حدود ۰/۵۲ از تغییرات ایجاد شده در تعهدسازمانی کارکنان را پیش بینی می کنند با توجه به نتایج توجه به ویژگی های شغلی و توانمندسازی کارکنان به عنوان عاملتاثیرگذار و پیش بینی کننده در تعهد سازمانی کارکنان نقش مهم و حائز اهمیتی دارد که لازم است مدیران و مسولان در برنامه های خود به آنهاتوجه کنند