نویسندگان:
داود اسدی1 ، الهه کریم زاده2 ، محمد موسی خورشیدی3 .2کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر
3دکترای علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر
چکیده فارسی: در نظر گرفتن تفاوت های فردی در فرایند یادد هی یادگیری؛ انسانها دارای توانائی ها و استعدادهایمختلف هستند بگونه ای پیامبر گرامی اسالم ص از آن بعنوان معادن سیم و زر یاد می کند آموزشو یادگیری نیرومندترین سلاحی است که می توان با آن جهان را دگرگون کرد هدف از انجام اینپژوهش راهبردهای یادد هی و یادگیری با اثربخشی مدرسه بود یکی از عواملی که نقش مه می دراثربخشی مدارس می تواند ایفا کند رهبری فرایند های یادد هی و یادگیری است فرایندهای یاددهی ویادگیری از عناصر اصلی برنامه درسی است و در فرایند آموزش و یادگیری نقش بارزی را ایفا می کندتحقق هدف های آموزشی از طریق کاربرد روش ها و فنون تدریس امکان می یابد اگر در برنامه درسیتلاش شود که با انتخاب محتوای مناسب یادگیری و تغییر رفتار مطلوب ایجاد شود شیوه ارائه محتوایا روشی که طی آن سعی می شود تغییرات مورد نظر در یادگیرنده ایجاد شود روش تدریس یا فرآیندهای یاددهی یادگیر ی نامیده می شود در روش های یاددهی یادگیری به مواردی نظیر نحوه ارائهدانش،تغییر نگرش و آموزش مهارت های مورد نظر از سوی معلم به دانش آموز،نحوه میزان مشارکتیادگیرنده در امر یادگیری، چگونگی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر و با محیط، مواد، وسایل و امکانات آموزشی توجه می شود روش جمع آوری اطلاعات به صورت توصیفی و داده ها هم به روش کتابخانهای جمع آوری شده است و سایت های علم نت، ایرانداک و سیویلیکا مورد استفاده قرار گرفته است نتایج تحقیق نشان داد، معلمان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی در دوره ابتداییبوده و به دلیل ایفای نقش خاص خود طی تدریس، چنانچه از نگرش و بینش خوبی نسبت به کارآفرینیبرخوردار باشند، می توانند با ادغام آن با راهبردها و روش ها ی یادد هی یادگ یری در کلاس، در پرورشافرادی خلاق و دارای روحیه و نگرش کارآفرینی بسیار تسهیل گر باشند