نویسندگان:
سید محمّدهادی گرامی1 ، علی اصغر یزدان بخش2 ، زهرا شکیبائی3 .2دکترای فلسفه، استاد موسسه ی آموزش عالی بینالود مشهد
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فنی مهندسی؛ گرایش نرم افزار، دانشگاه تربت حیدریه
چکیده فارسی: مطالعه حاضر باهدف تعیین کاربردهای مثبت و منفی رایانه ۱ در آموزش و با بهره گیری از دو پژوهش؛ که اولین پژوهشبه منظور بررسی میزان اثربخش ی رایانه بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی بر روی ۲۰۰دانش آموز در درس علوم تجربی شهر اهواز تحت نظر هادی دلف عچرش ۱۳۸۹ انجام شد، این پژوهش در ۴ کلاس ۵۰ نفری، دوکلاس به عنوان کنترل و دو کلاس به عنوان آزمایش که دختران یک معلم مشترک و پسران یک معلم مشترک داشتند انجام شد ویافتههای حاصل با استفاده از روش های آماری، میانگین نمرات، واریانس یکراه و واریانس همبستگی گردآوری و تحلیل شد، نتیجهاین که استفاده از رایانه موجب پیشرفت تحصیلی هم گروه دختر و همگروه پسر می گردد دومین پژوهش نیز به منظور بررسی نظرات واستفاده از تجربیات معلمان در تهران توسط سمانه وارث وز یریان ۱۳۹۸ انجام شده است که بعد از گردآوری ۹۰ معلم به صورتتصادفی برای جامعه آماری به آنان پرسشنامه هایی بااعتبار ۰ ۸۵ داده شد و بعد از جمع آوری داده با روش های آماری آزمون هایپارامتریک t تک گروهی و مستقل، تحلیل واریانس یک طرف، توکی و همبستگی پیرسون و نرم افزار ۱۵spss تحلیل شد، نتیجه اینپژوهش این چنین حاصل شد که ازنظر معلمان هرچند بستر مناسبی برای استفاده از رایانه در مدارس وجود ندارد اما استفاده از آنموجب پیشرفت تحصیلی دانش آموز می گردد