چکیده فارسی: نزاع بین دو رویکرد تلقین و استدلال در تربیت دینی به شدتی است که احتمال عبور از این دوگانه غالبا مغفول مانده ، شناخت استدلالی تحلیلی دین غایت آن لحاظ شده و مربی باید متربی را با تلقین و عادت آماده ساخته و پس از تجهیز وی به قوای استدلال ، از تلقین که امری مذموم است عبور کند پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای به جستجوی راهی فراتر از این حدود پرداخته است تعقل و تفکر در فرهنگاصیل دینی چیزی اساسا متفاوت با این مفهوم در فلسفه تحلیلی است و لازم است تا ورای عقل، جایی برای شهود و درک یکپارچه دین در تربیتدینی نیز لحاظ شود