نویسندگان:
حسین سهرابی1 ، اعظم صالحی2 ، سیده فاطمه نجفی3 .2استادیار ،دانشگاه پیام نور اصفهان
3کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه پیام نور اصفهان
چکیده فارسی: هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد سیستم خانواده درونی IFS بر بهبودعملکرد خانواده و کاهش احتمال طلاق در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خرم آباد است روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است جامعه آماریپژوهش شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهرستان خرم آباد بود که تعداد ۳۰ نفر از کسانیکه مشکلات زناشویی داشتند به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه و گفتگو انتخاب شدند ابزار پژوهششامل پرسشنامه های عملکرد خانواده تاویتیان و همکاران ۱۹۸۷ و پرسشنامه عدم ثبات زناشویی ادواردز، جانسونو بوث ۱۹۸۷ احتمال طلاق بود جامعه آماری به گروه های کنترل آزمایش تقسیم شدند که اعضای گروهآزمایش در جلسات آموزش مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد سیستم خانواده درونی IFS شرکت کردند در اینپژوهش از شاخص های آمار توصیفی و در قسمت آمار استتنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانسچند متغیری استفاده شد برای تحلیل داده ها از نسخه ۲۵ بسته آماری نرم افزار SPSS استفاده شد یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد سیستم خانواده درونی IFS بر بهبود عملکرد خانوادهتاثیر دارد p<۰/۰۱ ، همچنین بر متغیر احتمال طلاق تاثیر دارد p<۰/۰۱ بنابراین این رویکرد بر بهبود عملکردخانواده و کاهش احتمال طلاق در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهرستان خرم آباد موثر است