نویسندگان:
میر عظیم قوام1 ، فاطمه عربچری2 ، کامبیز پوشنه3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3استادیار، رشته گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله اجتماعی بر سازگاری مادران کودکان عقب مانده ذهنی است با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد ۳۰ کودک انتخاب شدند و مادران این کودکان در پژوهش شرکت کردند در این پژوهش از پرسشنامه سازگاری بل و یک برنامه ۵ هفته ای هر جلسه ۹۰ دقیقه حل مسئله اجتماعی استفاده شده است تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس ANOVA انجام شد آموزش حل مسئله اجتماعی در مادران کودکان عقب مانده ذهنی گروه آزمایش باعث افزایش انواع سازگاری تندرستی، خانوادگی، اجتماعی، هیجانی، شغل و به صورت کلی باعث افزایش سازگاری نسبت به گروه کنترل شده است یافته ها نشان داد که آموزش می تواند انواع مهارت های سازگاری را در مادران کودکان عقب مانده بهبود ببخشد این نتیجه برای خانواده ها و روانشناسان خانواده دارای مضامین آموزشی و کاربردی است