نویسندگان:
حبیب کارکن1 ، زینب ستوده نژاد2 .2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد سیرجان، سیرجان، ایران
چکیده فارسی: هویت مذهبی از مهمترین عناصر ایجادکننده همگنی و همبستگی اجتماعی در سطح جوامع است که طی فرایندی با ایجادتعلق خاطر نسبت به دین و مذهب در افراد جامعه، نقش بسیار مهمی در ایجاد و شکل گیری هویت جمعی دارد این پژوهش در پی آن بود تا به بررسی رابطه عضویت شبکه های اجتماعی و هویت مذهبی دانشجویان رشته روانشناسی بالینی بپردازد روش تحقیق این پژوهش پیمایش، و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۵۷ نفر محاسبه شد روش تحقیق، نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای ۵۳ سوالی، ترکیبی از سوالات محقق ساخته و دیگران ساخته بود اعتبار پرسشنامه با استفاده اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ شبکه های اجتماعی،۰/۸۸۴ و هویت مذهبی، ۰/۷۸۸ و پایگاه اقتصادی اجتماعی، ۰/۸۱۰، محاسبه شد نتایج پژوهش نشان داد رابطه معناداری بین عضویت دانشجویان رشته روانشناسی بالینی در شهر تهران در شبکه های مجازی و هویت مذهبی وجود داشته است این رابطه به صورت معکوس بود، یعنی هر چه میزان عضویت در شبکه های مجازی بیشتر بود، میزان هویت مذهبی دانشجویان کمتر میشد، همچنین بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشجویان و هویت مذهبی آنها تاثیر معکوس وجود دارد، بدین معنی که هرچه دانشجویان متعلق به پایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتر بودند، هویت مذهبی دانشجویان کمتر بود همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که پایگاه اقتصادی و اجتماعی ۰/۳۳۹درصد، نوع استفاده از شبکه های مجازی ۰/۲۲ درصد، میزان استفاده ۰/۲۷۰ درصد و میزان مشارکت ۰/۳۷۴ درصد از هویت مذهبی را پیشبینی میکنند