نویسندگان:
علی اصغر یادگاری1 ، هیمن محمودفخه2 ، محمدرضا حسین پور3 .2عضو هیات علمی روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مهاباد
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، مهاباد
چکیده فارسی: پژوهشها نشان میدهد میزان و شدت انطباق دانش آموزان با تکالیف یادگیری با نحوه نگرش و احساس شان نسبت به مدر سه ارتباط زیادی دارد بر همین اساس، پژوهش حا ضر با هدف ارزیابی رابطه نگرش تحصیلی با کیفیت یادگیری دانش آموز ان پسر مدارس متو سطه پیران شهر به نگارش درآمده ا ست پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی می باشد روش جمع آوری داده ها نیز به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه های استاندارد بوده است جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مدارس متوسطه شهر پیرانشهر در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ می باشد که حجم نمونه معادل ۱۸۲ دانش آموز از سه مدرسه این شهر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بوده ا ست همچنین، جهت تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است با توجه به ضریب همبستگی به دست آمده از بررسی رابطه بین نگرش به رشته تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری دانش آموزان مدارس متوسطه پیرانشهر و با توجه به سطح معناداری محاسبه شده در این بررسی، و با لحاظ کردن نتایج رگرسیون دومتغیره، میتوان فرضیه دوم پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین نگرش به رشته تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری دانش آموزان پسر مدارس متوسطه پیرانشهر را تایید نمود به عبارت دیگر، بین نگرش به رشته تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری دانش آموز ان مدارس متوسطه پیرانشهر، رابطه مستتقیم و معناداری وجود دارد یعنی هر میزان نگرش به رشته تحصیلی در دانش آموز ان پسر مدارس متو سطه این شهر بیشتر با شد، کیفیت تجارب یادگیری دانش آموز ان مدارس متو سطه نیز بیشتر ا ست از طرف دیگر، نگرش به ر شته تحصیلی در تبیین کیفیت تجارب یادگیری نقش دارد به گونه ای که ۳۹ در صد تغییرات کیفیت تجارب یادگیری تو سط نگرش به ر شته تحصیلی آنها قابل پشبینی است