نویسندگان:
روح الله تولایی1 ، علیرضا بیات2 ، یداله هادی نیا3 ، دانیال منصوری4 ، محمد کونانی5 .2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
3دانشجوی کارشناسی پیوسته ، علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان شهید میر شاکیالیگودرز
4دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی خرم آباد
5دانشجوی کارشناسی پیوسته ، علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان شهید میرشاکی الیگودرز
چکیده فارسی: این روزها موضوع فشار روانی ناشی از کار و زندگی در میان عامه مردم، متخصصان آموزشی، مددکاران اجتماعی،متخصصان بهداشت و سایر کسانی که مسولیت بهزیستی مردم را به عهده دارند، بسیار رایج بودهو در راس امور قرار دارد افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده اند بزرگسالان و نوجوانان و حتی کودکان از آلودگی محیط زیست، امکان وقوع یک جنگ هسته ای، به پایان رسیدن منابع طبیعی و خطرآزمایشهای هسته ای، وجود افزودنیهای غذاییو مواد سرطانزا سخنی میگویند و تمامی این مسائل بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند والدین و فرزندان میدانندکه هسته خانوادگی دگرگون شده زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه های روزافزون را تامین نمایند طلاق افزایش یافته، ازدواج مجدد هم امری ناممکن نیست افزون بر این رسانه های گروهی افراد را به مشاهده صحنه های جنگ، خشونت، تخریب و شقاوت و بیرحمی، مرگ و کشتار عادت داده اند هشیاری فزاینده نسبت به رویدادهای ضربه آمیز زندگی لزوم توجه را به واکنشهای افرادوشیوه ای که در رویارویی با عناصرتنیدگی را اتخاذمیکنند، ضروری کرده است همین اضطراب و فشار روانی میتواند تاثیر بسزایی در زندگی کودکان و نوجوانان لذا در این مقاله سعی شده است تا تاثیر فشار روانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه بررسی شود