نویسندگان:
روح الله کریمی خویگانی1 ، الناز هاشمی2 ، ساجده پارسائیان3 ، سمیه پورنجفی قوشچی4 .2لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، شاغل در سمت آموزگار
3لیسانس علوم تجربی آموزش معلمان ، شاغل در سمت آموزگار
4لیسانس روانشناسی، شاغل در سمت آموزگار
چکیده فارسی: شناسایی دانش آموزان کم توان ذهنی به عنوان جمعیت در معرض خطر برای مشکلات رفتاری، لزوم توجه به بهزیستی و نیازهای این دانش آموزان را دو چندان میکند،چرا که این دانش آموزان از همان بدو تولد و سپس به محض ورود به مدارس مورد کم لطفی و بی توجهی قرار گرفته و با چسباندن القاب نادرست از طرف دوستان و جامعه، این دانش اموزان انزوا را بر اجتماع ترجیح داده و بدین ترتیب زمینه بروز انواع مشکلات رفتاری و تحصیلی در آنها تقویت می شود از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهایی جهت کاهش مشکلات دانش اموزان کم توان ذهنی صورت گرفته است روش پژوهش مروری می باشد که با بهره گیری و استناد به یافته ها و نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه مشکلات این گروه از دانش اموزان، در صدد دستیابی به راهکارهایی عملی و موثر جهت کاهش مشکلات این دانش اموزان است یافته های تحقیق بیانگر این است که با استفاده از روش های درمانی نظیر موسیقی درمانی، شن بازی، ورزش، آموزش تعادل، قصه گویی، تمرینات جسمانی و آموزش حالت های ذهن می توان مشکلات این دسته از دانش اموزان را در حد مناسبی درمان کرد از جمله موانع موجود در درمان این دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت کشور ما، تفکیک دانش اموزان براساس بهره هوشی، عدم استفاده از موسیقی در مدارس، نبود مشاوران و روانشناسان مجرب در همه ی مدارس می باشد، که عرصه پیشرفت تحصیلی و زندگی معمولی را بر این دانش آموزان به عنوان عضوی از جامعه، تنگ کرده است