نویسندگان:
علیرضا حمیسی1 ، منصور حمیدوند2 ، خیام فرجی3 ، شهروز شکری4 .2آموزگار ابتدایی شهر خاروانا استان آذربایجان شرقی
3آموزگار ابتدایی شهر خاروانا استان آذربایجان شرقی
4آموزگار ابتدایی شهر خاروانا استان آذربایجان شرقی
چکیده فارسی: دانش آموزان سرمایه های یک کشور محسوب می شوند توجه به پیشرفت تحصیلی آن ها عوامل که می توان آن ها را در این امر مهم یاری بخشد بسیار حائز این است در این پژوهش به بررسی تاثیر هوش هیجانیو عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شده است امروزه از مهمترین مشکلات نظام آموزشی گسترش پدیده افت تحصیلی است لذا شناخت عوامل که منجر به پیشرفت تحصیلی و موانف افت تحصیلی می شوند، از اهمیت ویژه ایی برخوردار است، پیشرفت تحصیلی وهوش هیجانی عزت نفس دارای یک رابطه متقابل می باشند، یعنی از طرفی داشتن عزت نفس موجب پیشرفت تحصیلی می شود زیرا خود باوری و تلقی مثبت از خویشتن در یادگیری و ایجاد نگرش برای تحصیل اثر می گذارد و موجب پیشرفت تحصیلی می شود از طرف دیگر آموزش هوش هیجانی می تواند بستر مناسبی برای اعتلای فردی و اجتماعیدر حوزه های مختلفو متنوع فرهنگ فراهم آورد و نتایج بررسی های منابع گوناگون این پژوهش بیانگر آن بود که نه تنها داشتن عزت نفس برای موفقیت دانش آموزان در زمینه های تحصیلی اهمیت دارد بلکه باید دانش آموزان در بسیاری از فعالیت هایی که انجام می دهند از عزت نفس بالایی برخوردار باشند تا بتوانند یکی یکی پله های ترقی را طی کنند و در پایان پیشنهادهایی جهت ایجاد عزت نفس در دانش آموزان ارائه گردید