نویسندگان:
بیژن کارگر1 ، حدیقه حمه سوری2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: هدف تعیین رابطه اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تحصیلی با عشق به یادگیری و رفتارهای مدنی تحصیلی از طریق کاربرد تکنولوژی در آموزش بود طرح پژوهشی، توصیفی همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی ۱۳۹۷ ۹۸ به تعداد ۱۱۰۰ نفر بودند نمونه با روش تصادفی خوشه ای و با جدول کرجسی و مورگان ۳۷۵ نفر تعیین شد داده ها با پرسشنامه های، عشق به یادگیری؛ اشتیاق تحصیلی؛ رفتار مدنی تحصیلی؛ شکفتگی تحصیلی و نگرش به کاربرد تکنولوژی در آموزش، جمع آوری و با نرم افزارهای SPSS V ۲۵ و Lisrel V ۸ ۸ ، تجزیه و تحلیل شدند نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی، شکفتگی تحصیلی، عشق به یادگیری، رفتارهای مدنی تحصیلی و کاربرد تکنولوژی در آموزش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تحصیلی با عشق به یادگیری، رفتارهای مدنی تحصیلی و کاربرد تکنولوژی در آموزش رابطه مستقیم وجود دارد بین اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تحصیلی از طریق کاربرد تکنولوژی در آموزش با عشق به یادگیری و رفتارهای مدنی تحصیلی رابطه غیرمستقیم وجود دارد نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تحصیلی ۵۳/۸ درصد کاربرد تکنولوژی در آموزش؛ اشتیاق تحصیلی، شکفتگی تحصیلی و کاربرد تکنولوژی در آموزش ۵۵/۱ درصد عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی، شکفتگی تحصیلی و کاربرد تکنولوژی در آموزش ۷۰/۴ درصد رفتار مدنی تحصیلی را تبیین می کنند مسئولین دانشگاه ها باید با فراهم اوردن امکانات به روز تدریسی بر حسب نیاز تخصصی هر گروه آموزشی، باعث شوند استفاده از تکنولوژیها در دانشگاه توسعه یابد و در کنار این تکنولوژیها، کار گروهی و کمک به هم و اشتیاق و علاقه نیز بالاتر رود و دانشجویان به شکفتگی تحصیلی برسند