نویسندگان:
عابدین مومنی1 ، عاطفه ایمانی2 ، الهام ضرغامی3 ، علیرضا سالمی خامنه4 .2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا، ورامین، ایران
3دپارتمان روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا، ورامین، ایران
4استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین بررسی اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر احساس تنهایی و انعطاف پذیری روان شناختی آن در زنان سالمند آسایشگاه سالمندان تهران انجام شد پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان سالمند آسایشگاه سالمندان تهران در بازه زمانی اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا مرداد سال ۱۳۹۹ بود که با روش نمونه گیری هدفمند ۳۰ نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند و به ابزارهای خود گزارشی احساس تنهایی تجدید نظر شده راسل و همکاران ۱۹۸۰ و انعطاف پذیری روان شناختی دنیس و وندروال ۲۰۱۰ پاسخ دادند داده ها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل مانوا و با نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره احساس تنهایی، انعطاف پذیری روان شناختی و مولفه های آن در آزمودنیهای دو گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار بود که حاکی از اثر بخشی برنامه مداخله ایی است ۰/۰۱>P در نتیجه لزوم کاربست درمانهای هیجان محور بر کاهش مشکلات خلقی و عاطفی به ویژه کاهش احساس تنهایی و ارتقاء سلامت روان شناختی سالمندان ضروری میباشد