نویسندگان:
غلام حسین حیدری تفرشی1 ، مریم بهاری پور2 ، کبری مرادی3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور بروجرد
3استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور تهران ، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مثبت اندیشی بر کاهش اضطراب و افزایش خلاقیت در دانش آموزان است جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ تشکیل داده اند نمونه مورد مطالعه شامل ۴۰ نفر از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم هستند که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و گواه هر گروه ۲۰ نفر قرار گرفتند سپس پرسش نامه های خلاقیت تورنس فرم ب ۱۹۹۸ و اضطراب کودکان اسپنس ۱۹۹۹ بر روی آنان اجرا شد و همچنین از پروتکل درمانی آموزش مهارت های مثبت اندیشی ،خدایاری ۱۳۸۹ استفاده شد نتایج تحلیل کوارایانس نشان داد که مهارت مثبت اندیشی به طورقابل توجهی باعث افزایش خلاقیت سطح معناداری:۰۰۰/۰ و ضریب بتا ۸۸۱/۰ و کاهش اضطراب سطح معناداری:۰۰۰/۰ و ضریب بتا ۷۰۲/۰ در دانش آموزان شده است