نویسندگان:
رضا شفیع زاده1 ، عاطفه ایمانی2 ، الهام ضرغامی3 ، علیرضا سالمی خامنه4 .2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا، ورامین، ایران
3دپارتمان روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا، ورامین، ایران
4استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف »تعیین بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر تئوری گراس بر سرمایه روانشناختی و مولفه های آن در زنان سالمند آسایشگاه سالمندان تهران« انجام شد پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان سالمند آسایشگاه سالمندان تهران در بازه زمانی اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا مرداد سال ۱۳۹۹ بود که با روش نمونه گیری هدفمند ۳۰ نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و لوتانز ۲۰۰۷ پاسخ دادند دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل مانوا و با نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره سرمایه روانشناختی ۹۹/۵۳F=، ۰۰۱/۰P= و ۶۷/۰ Eta=، و ابعاد آن شامل خودکارآمدی ۰۳/۴F=، ۰۰۶/۰P= و ۱۴/۰ Eta=، امیدواری ۴۸/۱۰F=، ۰۰۲/۰P= و ۰۲۷/۰ Eta=، تاب آوری ۴۵/۶۳F=، ۰۰۱/۰P= و ۷۲/۰ Eta= و خوش بینی ۸۵/۳۴F=، ۰۰۱/۰P= و ۵۹/۰ Eta= در آزمودنی های دو گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار بود که حاکی از اثربخشی برنامه مداخله ایی است ۰۱/۰ P< لذا به روانشناسان و برنامه ریزان حوزه سلامت روان توصیه می گردد در کنار سایر خدمات ارائه شده به قشر سالمندان، به برنامه های آموزشی درمانی هیجان محور نیز توجه ویژهایی مبذول دارند و با برنامه های مدون در این زمینه در راستای افزایش بهداشت روانی سالمندان گام بردارند