نویسندگان:
احد فرامرز قراملکی1 ، فهیمه رجبی2 ، محمدمهدی دفاعی نسب3 .2استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور ،ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز آباده
چکیده فارسی: یکی از رویکردهای جدید آموزشی که ارتباط بسیار نزدیک با فلسفه ساخت گرایی دارد استفاده از نقشه مفهومی در مرحله های مختلف آموزش از طرح و تهیه محتوی و برنامه درسی گرفته تا مرحله اجرا و ارزشیابی آن است هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر انگیزش پیشرفت و یاداری درس فناوری اطلاعات پایه ششم ابتدای بود جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر آباده در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که ۳۰ نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ۱۵ نفر گروه کنترل و ۱۵ نفر گروه آزمایش روش تحقیق طرح نیمه آزمایشی »پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل« استفاده شد به منظور سنجش انگیزه پیشرفت از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس A M T و برای سنجش میزان یادآری درس فناوری اطلاعات دانش آموزان از نمرات قبل و بعد آموزش در آزمون این درس استفاده گردید در انجام این پژوهش پس از انتخاب نمونه آماری، مشخص شدن کلاسهای گروه آزمایش و کنترل که شامل دو کلاس بودند و هماهنگی لازم با آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدرسه با مرحله آماده سازی شروع می شد طی ۷ جلسه ۴۵ دقیقه روش تدریس با نقشه مفهومی به گروه آزمایش تدریس شد و در پایان پس از ۷ مرحله آموزش به هر دو شیوه رایج و مبتنی بر نقشه مفهومی به اجرای پس آزمون آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی پرداخته شد نتایج این تحقیق نشان داد که در گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ یادداری فناوری اطلاعات و انگیزه پیشرفت تفاوت وجود دارد؛ بنابراین نقشه مفهومی در بهبود فناوری اطلاعات و انگیزه پیشرفت دانش آموزان تاثیرگذار است