نویسندگان:
عابدین مؤمنی1 ، سمانه خالقی2 ، حانیه بیابانی3 ، سحر احمدی4 .2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی پایه ششم در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ به اجرا در آمد روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است نمونه این پژوهش ۳۰ نفر شامل ۱۵ نفر گروه کنترل و ۱۵ نفر گروه آزمایش که دارای نمره پایین در پرسشنامه مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی بودند، انتخاب شدند نمونه گیری به روش خوشه ای صورت گرفت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از دو پرسشنامه اخلاق تحصیلی گل پرور ۱۳۸۷ و مسئولیت پذیری در خانه و مدرسه کردلو ۱۳۸۹ بهره گرفته شده است دانش آموزان گروه آزمایش در یک پروتکل درمانی ۱۲ جلسه ای در معرض آموزش هوش اخلاقی قرار گرفتند داده های به دست آمده از پس آزمون و پیش آزمون با نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند نتایج تحلیل نشان داد که آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر تاثیر دارد ۰۵/۰