چکیده فارسی: هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همۀ دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود. 80 دانشآموز دبیرستانی به عنوان نمونه با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا از میان پنج منطقه جغرافیایی، منطقه غرب تهران انتخاب شد، سپس از دو منطقه ۲ و ۵ ، شش مدرسه دخترانه و پسرانه (از هر منطقه ۱۲ مدرسه) به تصادف انتخاب شدند. به همۀ ۸۴۰ دختر و ۷۶۸ پسر، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و انگیزش تحصیلی عبدخدایی و همکاران (1387) داده شد. با توجه به نقطه برش پرسشنامهها، 40 دانشآموز دختر و 40 دانشآموز پسر با اعتیاد به اینترنت بالا و انگیزش تحصیلی پایین انتخاب و در چهار گروه به تصادف جایگزین شدند. گروههای آزمایش، طی هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند، در حالیکه گروههای کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارت جرأتورزی در افزایش انگیزش تحصیلی در دانشآموزان و کاهش اعتیاد به اینترنت تأثیرگذار است. با توجه به سودمندی آموزش جرأتورزی از آن میتوان به عنوان یک روش کارآمد و مؤثر در مدارس سود جست.
The Impact of Assertiveness Training on the Level of Academic Motivation and Internet Addiction of High School Students
English Abstract: This study set out to examine the impact of assertiveness training on the level of academic motivation and Internet addiction of high school students in Tehran. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study was comprised of all Tehrani 11th graders in school year 2017-18. The drawn sample (N=80) was selected by multi-stage cluster sampling method and was assigned to two experimental (N=40) and two control groups (N=40). The instruments included the Academic Motivation Questionnaire (Abdekhoda’ee et al., 2008) and the Internet Addiction Test (Young, 1998). The experimental groups were given eight two-hour sessions of assertiveness training, while the control group received no intervention. At the end of the training, academic motivation and Internet addiction were measured during posttest phase and the data were analyzed via ANCOVA. The results indicated that the assertiveness training significantly reduced Internet addiction in students and it improved their academic motivation. Consequently, assertiveness training could be utilized as an effective method at schools.
Keywords: students , Internet addiction , academic motivation , assertiveness skills .