نویسندگان:
علی محیطی1 ، شیدا دانشیار2 .2کارشناس علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور پیرانشهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در مدارس شهرستان پیرانشهر با طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی غیر توصیفی صورت گرفت برای تبیین دقیق تر از روش خوشه ای چند مرحله ای بهره گرفته شد با عنایت به حجم جامعه مورد نظر، ۱۵۰ دانش آموز که در طرح ارزشیابی توصیفی و ۱۵۰ دانش آموز که در طرح ارزشیابی غیر توصیفی بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند روشها و ابزارهای سنجش اصلی در این پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون پیشرفت تحصیلی زبان فارسی است برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیه ها از روش آماری t دو گروه مستقل ، استفاده شد نتایج نشانگر آن است که میان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دسته ها و گروههای مورد اشاره تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی کمتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی است در نقطه مقابل نتایج مقایسه عزت نفس دانش آموزان طرح ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان طرح ارزشیابی سنتی حاکی از عدم تفاوت معنادار است