نویسندگان:
پرویز علوی1 ، محمدجواد فلاح پور2 .2دانشجوی کارشناسی ، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی بابل ، مازندرا ن ، ایران
چکیده فارسی: آموزش و یادگیری از اهداف اساسی در آموزش و پرورش مقطع ابتدا یی است از گذشته تاکنون نظریه پردازان و پژوهشگران متعددی در زمینه یادگیری ریاضی و عوامل اثرگذار بر آن، به نظریه پردازی و مطالعه پرداخته اند در طول تاریخ ، نتایج مطالعات آموزش به عنوان یک اثرگذار بنیادین در تدریس و یادگیری شناخته شده است پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تدریس معلم ، زمان و فرصت یادگیری با توانایی ضمن در نظر گرفتن تحصیلات و تجربه کاری معلم ، در دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم ابتدایی ، انجام گرفت از مقیاس کیفیت تدریس آزمون محقق ساخته ریاضی و فرم ارزیابی زمان و فرصت یادگیری برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش استفاده گردید