چکیده فارسی: هدف: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، در معلمان بود روش ها: پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی بود با توجه به تجربی بودن پژوهش،۳۰ معلم مبتلا به افسردگی و اضطراب به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه ۱۵ نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند تعداد ۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایش به عنوان نمونه پژوهش مشخص شدند جهت انجام پژوهش حاضر از پرسشنامه های استاندارد مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی لوی باند و لوی باند ۱۹۹۵ ، استفاه شد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را طی ۸ جلسه، هفتهای یک جلسه ۱۲۰ دقیقه ای دریافت نمودند از آزمون های شایپرو ویلک، تی زوجی، تحلیل کواریانس و اندازه اثر برای تحلیل داده ها استفاده شد P<۰/۰۵ نتایج: نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که افسردگی p=۰/۰۰۰ و اضطراب p=۰/۰۰۰ پس از پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر آگاهی نسبت به پیش آزمون قبل از مداخله ، بهبود پیدا کرد نتیجه گیری: آموزش شناخت درمانی مبتنی بر آگاهی می تواند منجر به بهبود افسردگی، اضطراب در معلمان شود