نویسندگان:
فاطمه زهرا احمدی1 ، سجاد غلامی نسب2 ، فاطمه رسالتی3 .1Institute of Research and Planning in Higher Education
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگی ان یاسو ج
3دبیر آموزش و پرور ش
چکیده فارسی: کتاب درسی، یکی از مهمترین منابع یادگیری دانش آموزان در نظام آموزشی کشورمان محسوب میشود از این رو تحلیل محتوای کتاب درسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است هدف از انجام این پژوهش ارزیابی و سنجش سطح خوانایی کتاب فارسی بخوانیم پایه ی چهارم دبستان بر اساس روش هارتلی میباشد روش تحقیق این پژوهش کمی، و از نوع تحلیل محتوا است جامعه آماری این تحقیق کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان میباشد عواملی که در توانایی فرد برای خواندن، جهت درک پیامهای موجود در متن موثر هستند سطح خوانایی کتاب درسی را تعیین میکنند در این پژوهش از روش هارتلی استفاده شد که در روش هارتلی نمونه ی ۱۰۰ کلمه ای از کل کتاب انتخاب گردید و میانگین درصد کلمات ساده آن ۹۸% بدست آمد که با توجه به جدول سطح دشواری هارتلی محتوای کتاب برای دانش آموزان ۱۰ ساله مناسب میباشد