نویسندگان:
هادی براتی1 ، مادح دستمرد2 ، سارا احمدی چگنی3 .1University of Birjand
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
3کارشناسی ارشد، رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور اراک
چکیده فارسی: یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی هر کشور، مساله دلزدگی و به دنباله آن افت تحصیلی دانش آموزان است این مساله هر سال هزینه های سنگینی به بار می آورد و دورنمای پیشرفت و توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را مبهم می کند پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش والدین در دلزدگی و افت تحصیلی دانش آموزان با مجازی شدن مدارس در دوران اپیدمی کرونا صورت گرفت پژوهش حاضر از نوع مطالعه مروری می باشد و مطالب گردآوری شده برگرفته از سایتهای پژوهشی همچون مگیران، اس آی دی، گوگل اسکالر و پایان نامه های ایرانداک است نتایج مطالعات انجام گرفته، نشان می دهد آموزش به صورت فضای مجازی در دوران کرونا با وجود محاسن تداوم تحصیل و ایجاد فرصت خلاقیت، آزادی عمل دانش آموزان و نظارت بیشتر والدین، ورود آموزش مجازی به عرضه نظام تعلیم و تربیت و ایجاد تجربه جدید و کاهش هزینه ایاب و ذهاب و ارتقا سواد رسانه ای والدین دارای معایبی عدم تمایل به انجام تکالیف کلاسی و کاهش پایبندی به مقررات نظم و انضباط کلاسی، حذف فعالیت گروهی و تنبلی و حواس پرتی دانش آموزان، وقت گذاری کم والدین به ویژه والدین شاغل و عدم تسلط به فن آوری اطلاعات است بنابراین روابط موجود در خانواده از لحاظ روحی و روانی، فضای حاکم بر خانواده و حمایت والدین در دوران کرونا از اهمیت خاصی در دوران تحصیل فرزندان دارد آنچه که در درون خانواده اتفاق می افتد اعم از دادن انگیزه و نقش حمایتی والدین ، مشارکت رسمی و غیر رسمی والدین در عملکرد تحصیلی دانش آموزان، انتظارات والدین، هدایت تحصیلی و سطح سواد والدین روی فرزندان تاثیر می گذارد