نویسندگان:
محمد حسینی مقدم1 ، شبنم السادات سیدرسولی2 .1Institute of Cultural and Social Studies
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور مهاباد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به جهت تاثیر اثر مداخله ای معلمان برای انجام فعالیت های پیشگیرانه از رفتارهای پر خطر دانش آموزان دوره دوم متوسطه به صورت نیمه تجربی انجام شد جامعه آماری آن را کلیه مربیان تربیتی شاغل در دبیرستان های دولتی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی ۹۷ ۹۶ تشکیل می دادند ۱۳۸ نفر از روی جدول مورگان حجم نمونه آماری ۱۰۳ نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای و به صورت تصادفی بدست آمد از بین ۱۰۳ نفر تنها ۳۰ نفر به ادامه همکاری تمایل داشتند سپس این ۳۰ نفر به دو گروه ۱۵ نفره تقسیم شده و گروه گواه و آزمایش را تشکیل دادند گروه آزمایش برای بررسی اثر مداخله ای دوره های آموزشی دو روزه را با فاصله سه هفته گذراندند ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده و پایایی به روش آلفای کرنباخ بیشتر از ۰/۷ بدست آمد برای آنالیز داده های پژوهش از آزمون های آماری کوواریانس استفاده شد نتایج نشان داد که برگزاری دوره های آموزشی هیچ تاثیری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد معلمین در شناسایی رفتارهای پرخطر نداشت