نویسندگان:
فرشاد سلیمانی1 ، الهام یاوری خراط2 .1EDUCATION
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران دبیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز
چکیده فارسی: بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر کمبود آب قرار دارند و پیشبینی میشود که به دلیل گرم شدن کره زمین این میزان افزایش یابد کیفیت محیط زیست به شدت با الگوهای رفتار انسان مرتبط است فقدان دانش یا ناآگاهی از یک موضوع خاص همچنان یک مشکل بزرگ در سطح جهانی است انسان به طور آگاهانه یا بدون آگاهی از پیامدهای فوری و بلندمدت اعمال خود به آلودگی محیط زیست ادامه میدهد به همین دلیل، آموزش محیط زیست به عنوان ابزاری مفید در ریشه کنی برخی از عوامل تخریب محیط زیست، به ویژه مشکل آلودگی آب که بخشی از آن ناشی از تخلیه فاضلاب تصفیه نشده به راه های آبی شناخته شده است هدف از این تحقیق بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز نسبت به ارزش زیست محیطی آب است این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی است در این بررسی ۶۸۳ دانش آموز دختر پرسشنامه ای بسته پاسخ را در رابطه با ارزش محیط زیستی آب تکمیل نمودند نتایج این بررسی نشان داد که دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز نسبت به ارزش محیط زیستی آب از سطح مطلوب آگاهی برخوردارند نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد با وجود آنکه میانگین سطح آگاهی در رشته تجربی نسبت به رشته علوم انسانی و ریاضی بالاتر است، اما بین میزان آگاهی دانش آموزان با توجه به رشته تحصیلی تفاوت معنی دار مشاهده نمیشود