نویسندگان:
ضیاالدین سالاری1 ، مطلب قادری2 ، باوان نقشبندی3 ، سیران خدرزاده4 .1Hormozgan University
2دانشحوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
3کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور سردشت
4کارشناسی روانشناسی دانشگاه پیام نور سردشت
چکیده فارسی: پژوهش حاضربا هدف بررسی تاثیر آموزش رویکرد شناختی رفتاری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای مقابله ای دانش آموزانبا اضطراب امتحان می باشد این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی دارای اضطراب امتحان که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ در شهر سردشت مشغول به تحصیل می باشند ابتدا به صورت تصادفی از بین مدارس دخترانه پایه ششم ابتدایی دو مدرسه انتخاب،سپس از هر مدرسه یک کلاس پایه ششم بصورت تصادفی انتخاب شد و از هر کلاس با توجه به هدف تحقیق ۱۵ دانش آموزمشخص شوند دانش آموزان یکی از این مدارس بصورت تصادفی در گروه آزمایش و دانش آموزان مدرسه بعدی در گروه کنترلقرار گرفتند دانش آموزان گروه آزمایش به صورت تقریبا ۸ جلسه آموزش شناختی رفتاری دریافت کردند ابزارهای اندازهگیری که شامل پرسشنامه باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگرون و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس در مورد هر دوگروهبه صورت پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت نتایج نشانداد که آموزش رویکرد شناختی رفتاری بر دو مولفه باورهای انگیزشی یعنی خودکارآمدی و ارزش گذاری دورنی تاثیرینداشته ولی بر مولفه اضطراب تاثیر معناداری داشته است همچنین آموزش رویکرد شناختی – رفتاری بر راهبردهای مقابلهمسئله مدار به صورت معناداری موثر است اما بر راهبردهای مقابله هیجان مدار بی تاثیر بوده است