نویسندگان:
حسین زینلی پور1 ، وجیهه پیل بالا2 .1Hormozgan University
2کارشناسی ارشد مشاوره مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده فارسی: یا هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر مهارت های ارتباطی فرزندان طلاق دختران ۱۴ تا ۱۶ سال می باشد برای این منظور ، از میان دبیرستان های در دسترس در منطقه پاکدشت از دبیرستان دولتی رسالت تعداد ۴۰ نفر دانش آموز که فرزند طلاق بودند ، به صورت تصادفی انتخاب شدند گروه آزمایش ۱۰ جلسه آموزش را براساس نظریه سیتم های خانواده بوئن مفهوم خودمتمایزسازی دریافت کردند داده های بدست آمده ، از مهارت های ارتباطی بارتون جی ۱۹۹۰ از طریق تحلیل آماری کوواریانس تحلیل گردیدند پس از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نتایج بدست آمده فرضیه پژوهش را تایید کرد به این معنا که آزمودنی ها پس از آموزش خودمتمایزسازی پیشرفت معناداری در مهارت های ارتباطی داشته اند و در سطح اطمینان ۹۵% آموزش خودمتمایزسازی بر مهارت های ارتباطی فرزندان طلاق ۱۴ تا ۱۶ سال دختر موثر بوده است