نویسندگان:
عبد الوهاب سماوی1 ، مسعود جلالی2 .1Hormozgan University
2دانشجوی دکترای ریاضی، دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف » بررسی برنامه آموزشی بار شناختی و تاثیری آن بر یادگیری مفاهیم ریاضی در مدارس پسرانه دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شده است و پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه می باشد که ۸۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از چهار مدرسه انتخاب شدند برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی به مدت یک ماه و درمجموع۸جلسه اجرا شد میزان اثربخشی برنامه آموزشی با آزمون مفاهیم ریاضی، مقیاس درجه بندی ذهنی بار شناختی و اندازه های کارایی پاس و مرینبوئر ارزیابی شد داده های پژوهش با مدل تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمونt مستقل و با استفاده از نرم افزار Spss تحلیل شد و یافته ها نشان داد که گروه آزمایشی، پیشرفت تحصیلی بالاتر P<۰/۰۰۱ وF= ۱۷/۷۱ و بار شناختی پایین تر P<۰/۰۰۱ و F= ۱۵/۷۰ از دانش آموزان گروه کنترل داشتند همچنین یافته ها نشان داد کارایی یادگیری گروه آزمایشی بالاتر از گروه کنترل می باشد ۰۵P> ۰ و ۶۶۱/t=۱و در نتیجه از آنجایی که ترکیب بار شناختی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی تعیین کننده میزان کارایی یادگیری بود، می توان با طراحی برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی، نتایج یادگیری را افزایش و بار شناختی ادراکی را در دانش آموزان به حداقل رساند